Veiligheid en Kwaliteit

Jaarlijks congres Netwerk Veiligheid en Kwaliteit

Sinds 2010 organiseert het SRZ-netwerk veiligheid en kwaliteit jaarlijks een congres over een voor de ziekenhuizen interessant veiligheid- en kwaliteitsthema.

Congres Veiligheid en Kwaliteit op 6 december 2018

Op 6 december 2018 heeft het SRZ-congres Veiligheid en Kwaliteit plaatsgevonden in het Erasmus Paviljoen Rotterdam met als thema ‘Samenwerken en verbinden in zorgregio Rijnmond!’.

De zorg in de regio Rijnmond staat nooit stil. Door de huidige uitdagingen en complexiteit in de zorg zoeken zorgprofessionals, zorginstellingen, ketenpartners en patiënten elkaar steeds meer op om kennis en expertise te delen. We zijn daarbij continu op zoek naar de kracht van verbinding en goede samenwerking om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Samen zetten we ons in voor een betere zorg en om dat te realiseren staat een ding vast: we hebben elkaar nodig! Daarom stond in 2018 het SRZ-congres in het teken van samenwerken en verbinden in de zorgregio Rijnmond.

Congres Patiëntveiligheid op 7 december 2017

Op 7 december 2017 heeft het SRZ-congres Veiligheid en Kwaliteit plaatsgevonden in het Erasmus Paviljoen Rotterdam.

Dit congres wordt jaarlijks georganiseerd door het SRZ Netwerk Veiligheid en Kwaliteit.

Het thema van het congres van dit jaar was ‘Waardegedreven en persoonsgerichte zorg: zorg die verder reikt …’.

Congres Patiëntveiligheid op 1 december 2016

Op 1 december 2016 heeft het Patiëntveiligheidscongres SRZ plaatsgevonden. Dit congres wordt jaarlijks georganiseerd door het Netwerk Veiligheid en Kwaliteit van de stichting SRZ. Het netwerk maakt zich sterk om vanuit een gemeenschappelijke visie de veiligste regio van Nederland te worden door gezamenlijk problemen aan te pakken en van elkaar te leren.

Het congres had dit jaar twee themablokken met verschillende sprekers:

Al doende leren we (van elkaar)

• Resultaten regionale OK-audits 2010 – 2016
  • Resultaten Handen uit de Mouwen 2014 – 2016

Een calamiteit: en wie zorgt er voor u?

• Zorg voor elkaar en voor openheid na een calamiteit
  • Peer support en disclosure-gesprekken

Tijdens het symposium zijn de awards 2016 voor het project Handen uit de Mouwen uitgereikt.

Dit jaar hebben de volgende SRZ-ziekenhuizen een award ontvangen:

• Het Spijkenisse Medisch Centrum heeft de award  ‘Best gekleed’ ontvangen voor de beste score op naleving voorschriften kleding en sieraden;
  • Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft de award  ‘Schoonste handen’ ontvangen voor de eerste plaats naleving op handhygiëne;
  • Rijndam Revalidatie heeft de award ‘Beste verbeterziekenhuis’  ontvangen voor de grootste verbetering op handhygiëne tussen meting 1 en 5.

HuM awardwinnaars 2016  winnaars awards 2016